Jdi na obsah Jdi na menu
 

Jawa 50/23 Mustang

martinuv-mustang.png

Je rok 1968 a poslední model pionýra přinesl nejvíce vizuálních změn. Někteří lidé tvrdí, že motorka je jakýmsi nepovedeným pokusem o krásu, ale já myslím, že se to docela povedlo. Veliká nádrž na spoustu paliva a lehký vzdušný design jawy 23 nazývané jako mustang byl super. Hlavním vylepšením bylo odstranění všech plechů, které na pionýrovi vlastně vždy všemu pouze překážely a jinak neplnily žádnou vyšší funkci. Světlo v parabole a schránka na nářadí přišla prostě vhod. Motor zůstal stejný jako na modelech 20 a 21, a tak i výkon motoru zůstal stále 3,5 koně. Na mustangy se montovala jiná koncovka výfuku než na předchozí model a změnu přinesly i pláště na kolech, které byly širšího průřezu, než u minulých řad. Všechny podrobnosti o Jawa 50/23 zde.

Parametry Jawy 50/23 Mustang

Motor  dvoudobý vzduchem chlazený
 Počet válců  1
 Zdvihový objem  49,9
 Zdvih  44
 Vrtání  38
 Kompresní poměr   1: 9,7
 Válec   ležatý hliníkový s vložkou
 Rozvod   pístem
 Max otáčky   6700 Ot/min
 Max výkon   3,5 koně
 Počet rychlostí  3
 Čidlo neutrálu   NE
 Usazení motoru  zavěšený na šroubech
 Spotřeba   2,5 l/100 km 
 Karburátor  Jikov 2917PSB -12 
   
 Rám  otevřený
 Barva motocyklu  červená , modrá, žlutá a další
 Přední a zadní kolo  16"
 Přední brzda   bubnová
 Zadní brzda   bubnová
 Zdvih přední vidlice   90 mm
 Zdvih zadní vidlice  85 mm
 Hmotnost motocyklu  70 Kg
 Objem nádrže   8 L 
 Maximální rychlost   75 km/h 

Mustang byl je a bude super motorkou. 
Jawa 23 se těší velké oblibě u prvních modelů dokonce už přes 50 let, a tak není divu, že je neoddělitelnou součástí Českých i Slovenských garáží. V rubrikách jawa 05 a 20,21 jsme si velmi jednoduše a stručně poradili, jak se o motorku starat, jak ji seřizovat ale i jak ji vylepšit, aby lépe jela. U mustanga do úprav  motoru pro vyšší výkon zabředneme hlouběji, a tak zde nenajdeme krátké článečky o tom, proč se musí mačkat spojka, protože počítám s tím, že ten kdo dává do své motorky spousty peněz do úprav už má všechnu údržbu a správné postupy opravování nejen v hlavě, ale i v rukou. 

Jací jsme byli na pionýry, ale oni to stejně vydrželi
Nutno se zmínit o tom, že tyto motorky obvykle používali a používají kluci již od 10ti let a právě na nich se učí nejen jezdit, ale i opravovat. Většinu poruch na motorce tak způsobuje právě to, že se učí. Učí ředit benzín, kontrolovat olej v převodovce a další.Potom začnou jezdit. Rozjíždění i řazení bez spojky, jízda ve dvou ale i ve třech, stahování dřeva z lesa při stavbě bunkrů, ale i snaha zvýšit výkon motorky bez základních znalostí toho jak stroj funguje měly během řady let dosti negativní vliv na pověst motorky, co se spolehlivosti týče. Léta krutého zacházení tak tyto stroje dovedla až do dnešní doby, kdy se divíme, že motorka je často jako celek téměř před smrtí. Tyto stroje vydržely nemožné. Ano stále jezdí a stále jezdit budou. Jawa 50 vládla silnicím tenkrát a dnes tomu v našich srdcích není jinak.

Takže pokud Vám pionýr nejde nastartovat a přitom je vše v pořádku, tak se nezapomeňte podívat do karburátoru :-D 

mys.png

A Teď k tomu jak si motorku upravit 

Žádná motorka není natolik dokonalá, aby se nedala ještě zdokonalit, říká každý, kdo chce něco více, něco jiného, než má kamarád, soused, nebo kluk z vedlejší dědiny.

Válec
Pokud máme přečteny informace o minulých modelech jawa 50 pionýr, tak jsme si zajisté všimli, že to byl defakto pouze válec, karburátor a výfuk, co ze stroje původně s výkonem 1,5 koně udělalo dravý stroj s výkonem 3,5 koně. Jestliže se o funkci válce zajímáme a víme jak funguje, z logiky věci vyplývá, že se dá výkon zvýšit buď zvětšením kanálů a nebo přidáním kanálů nových. V dalších odstavečcích si představíme jak takové úpravy probíhají a co pro ně musíme udělat. 

2K válec ostrý
Když chceme více výkonu, jednoduše a levně. Nemáme totiž potřebné nástroje, nebo schopnosti k jeho předělání, tak tuto úpravu pro zvýšení výkonu nabízím na svém webu v rubrice zakázkové úpravy.

uprava-valce-jawa-21.jpg

3K válec - demontáž vložky
Pokud se rozhodneme navýšit počet přeplachových kanálů ve válci, musíme z něj nejdříve dostat ven vložku. Vložka je do válce vsazená v okamžiku, kdy vložka byla studená a odlitek válce ohřátý na vysokou teplotu. Po srovnání teplot dojde k tomu, že se obě součástky spojí tak, že vznikne uložení s přesahem. Když tedy chceme vložku dostat ven, musíme si vyrobit vyrážecí trn, který bude mít stejný vnější průměr jako je průměr vnitřní vložky válce, a v prostředku trnu  bude rozšíření, které se opře o vložku, ale projde válcem bez vložky. Ohřejeme válec na teplotu vyšší než 100°C a trn ideálně studený, vsuneme do válce a tím dojde k tepelnému šoku. Po pár lehkých úderech do trnu dojde k demontáži vložky. Na místo, kam nám vložka vypadne je ideální dát něco měkkého, aby nám padající vložka nepraskla, nebo se z ní část neulomila. 

3K válec - Co musím mít, když si ho chci dělat sám.
V První řadě je to hlavně píst pouze s jednou drážkou pro jeden pístní kroužek. Tento píst potřebuje díky skutečnosti, že další kroužek by byl v místě, kde už potřebujeme dělat okénko do pístu, o tom, ale později. Potom potřebuji vrtačku a dobrý vrták, jehlové a půlkulaté pilníky, ale hlavně šikovnou ruku. 

3K válec  - kde dělám okénko, proč a jak
Bez udání rozměrů tato úprava funguje takto: 
Ve vložce válce vyřízneme přesně ve středu nad sacím kanálem okénko, které bude v DU částí nad pístem a částí pod pístním kroužkem. V této oblasti pístu vytvoříme otvor, kterým nám skrz píst bude proudit palivová směs přes vybrání ve válci nad píst. Touto úpravou značně zvýšíme rychlost přeplachování, částečně zlepšíme mazání, ale hlavně výrazně zvýšíme otáčky motoru a jeho výkon. A nyní fotografie, toho, jak takový 3K válec dělaný doma vypadá. 

Na fotce je píst v DU a tak krásně vidíme všechny 3 přeplachové kanály, a právě dole uprostřed i kanál nový. Píst vyleštený jako zrcadlo, má taktéž kladný vliv na výkon, i když u takto maličkých objemů, je to poměrně zanedbatelné.

3k-valec-pio.png

Píst k upravenému válci potom vypadá takto. Na obrázku jde vidět výřez ve vložce válce. Výřez ve vložce samozřejmě lícuje s otvorem v pístu. Vložka je na straně pouze pro pochopení. 

pist-pro-3k.png

4K válec s pomocnými výfuky 
Tento Válec bude udělaný téměř stejně jako 3K válec, jen uděláme dvě okénka v pístu a dvě na zadní stěně válce. K tomuto ale přidáme ještě dvě okénka, která nám vyjdou do výfukového kanálu. Touto úpravou zrychlíme odchod spalin z válce a tak docílíme jak vyšších otáček, tak podstatně vyššího výkonu. A nyní foto válce po hrubém vytvarování všech kanálů.

 Na této fotce je výfukový kanál a pomocné výfuky v dolní části obrázku. Po bocích sériové dva přeplachové kanály a nahoře dva nové kanály přeplachu. A nyní obrázek pístu, k tomuto válci. 

4k-s-vyfuky.png

Vložka s výřezem je po bocích opět proto, aby šlo vidět jak bude výřez vypadat. Jinak jsou svými hranami v kontaktu s výřezy v pístu. 

pist-pro-4k.png

4K válec druhá možnost úpravy

U této možnosti úpravy válce využijeme skutečnosti, že spodní část motoru se dá v oblasti přeplachovacího kanálu rozšířit, a tím vytvořit v jednom místě prostor pro dva kanály. Opět musíme demontovat vložku. Tentokrát už ale budeme zasahovat i do samotného válce. Po zvětšení spodní části přeplachovacího kanálu, který se skrývá mimo válec, můžeme ve válci navrtat další dva kanály, které půjdou ze stejného místa pod mírným sklonem kousek za stávající kanály, co již ve válci jsou. Kousek za, je myšleno směrem k sacímu kanálu (který je samozřejmě kus pod nimi). Když to máme vyvrtáno, musíme ještě udělat otvory ve vložce válce, které budou opět propilované tak aby směs směřovala dozadu do stěny válce.  Častěji se, ale využívá první varianty,která je jednodušší. 

 

5K Válec s pomocnými výfuky
U Tohoto válce, již využijeme úpravy popsané v předešlém odstavci a k ní přidáme úpravu 3K válce. Po stranách výfuku v jeho horní části ještě uděláme další dva malé výfuky a těmi zrychlíme odchod spalin a ještě více podpoříme motor ve výkonu. 

c.11--5k-s--pr-a-v.png

K tomuto válci bude opět patřit tento píst. 

 

pist-pro-3k.png

3K válec s klapkami a pomocnými výfuky
Jelikož jsou klapky jednoznačně dílem, který výrazně zvyšuje výkon, nejen ve spodním rozsahu otáček, určitě je dobré zkusit si je na válec namontovat. Díky klapkám můžeme udělat buď 3K nebo 5K válec a to tak, že prostřední přepouštěcí kanál otevřeme přímo z klapek. Nyní si ukážeme 3K válec pro klapky. 

 

c.11--5k-s--pr-a-v-----kopie.png

Upravený píst pro 3K s klapkami 
K tomuto válci opět budeme potřebovat upravený píst, tentokrát, ale nebudeme dělat otvor pro přeplachování, nýbrž otvor pro samotné sání přímo ve stěně pístu. Na průřezu vložky, která je opět bokem, aby to šlo vidět, vidíme sání spolu s přeplachovým kanálem v jednom kuse. 

pist-pro-klapky.png

5K válec s klapkami a pomocnými výfuky 
U tohoto válce uděláme vše stejně jako u 5K bez klapek, pouze propojíme výřez zadního přepouštěcího kanálu se sáním a s klapkami. Tento válec bude disponovat nejen výborným výkonem, ale i podstatně vyšší životností, než stejný válec bez klapek. Díky klapkám sajeme podstatně déle - více chladíme a mažeme. 

 

c.11--5k-s--pr-a-v-----kopie--2-.png

 

Pístu 5K válce s klapkami bude mít opět stěnu s velikým oknem. Tento píst zaručí, že motoru, jak se říká, nikdy nedojde dech a pojede vždy, když řidič otočí plynovou rukojetí. 

pist-pro-klapky.png

Hlava válce 
Takto upravený válce už potřebuje pořádnou, nejlépe vějířovou hlavu, aby se uchladil. Hlava válce je díl, který odvádí největší množství tepla z motoru pryč, a tak by určitě byla hloupost toho nevyužít. 

vejirova-hlava-pionyr.png

Zapalování 
Naše kladívkové zapalování nebude s těmito válci držet krok, a tak bude zapotřebí zakoupit zapalování VAPE, které dokáže přesně pálit i ve velmi vysokých otáčkách.  

Rychlá převodovka 
V dnešní době se dá zakoupit tzv, rychlá převodovka, která se hodí právě pro tyto vysokootáčkové závodí válce. Má stále 3 rychlosti, ale má podstatně lepší pilový diagram, díky čemuž na sebe rychlosti lépe navazují. V převodovce jsou použity lepší materiály kol, ale i kola samotná mají podstatně posílené boční kamenové spojky, kterými drží rychlosti v sobě. Díky tomuto faktu je převodovka schopná bezpečně přenášet i podstatně vyšší výkony. K nové rychlé převodovce, také dostaneme jehlová ložiska na předlohovou hřídel, díky čemuž se sníží odpor tření v převodovce a to se opět kladně projeví na výkonu motorky.

Čtyřrychlostní převodovka
Tato převodovka má kromě ceny, samé výhody. Díky lepšímu rozvržení sil, do více rychlostních stupňů, jsme z pionýra schopní dostat nejen větší rychlosti, ale i větší průměrnou rychlost a to je na závodech velmi důležitý faktor mnohdy ovlivňující výhru. 

 4q-pionyr.png

Pětirychlostní převodovka 
Do motorů Jawa 50 se dá namontovat i pětirychlostní převodovka. Díky malému místu v převodovce jsou místo vidliček, kterou jsou již 3 použity objímky,které kolečka posouvají za boky celého ozubení. Řadící vidličky tak vypadají jako blatníky, co zakrývají kolečka. 

5q-prevodovka-jawa-50.png

Řadící páka 
Pokud nějak více jezdíme, tak jsme si určitě všimli, že co chvíli rovnáme řadící páku. Naštěstí je tu pro nás záchrana v podobě mnohonásobně lepší řadící páky vyráběné přímo na pionýra všech typů. Tato radící páka již snese i závodění a trošku sportovní využití. Díky této páce ředíme jedničku dolu, a dvojku s trojkou nahoru. Řazení vyšších rychlostí vzhůru je podstatně lepší a pohodlnější pro jízdu, a proto dnes neseženeme žádné stroje s řazením dolu. Podřazování jde dobře, protože vždy jedeme pomaleji a máme tak i snazší práci s nohou. K páce dostaneme i šroub do motoru, na které je páka uložená. Na řadící páku mám kontakt:
e-mail kosardavid@seznam.cz
tel: 720406463

radicipaka-pio.png

Veliká spojka 
Tato spojka se jen s těží vejde do bloků motoru, a tak je potřeba i jejich úprava. Má výhodu v podstatně větší schopnosti přenášet sílu, ale i v tom, že mění primární převod více do pomala, což užijeme především v terénu u vysokootáčkových válců. 

KARBURÁTOR - Srdce motoru
U upravených válců jawa 50, je již hloupost používat malou Jikov 17, ale vrhneme se do nových a moderních karburátorů, které nejen lépe plní, ale jsou i mnohem větší. Řeč je o karburátorech Deloroto 19 a 21, které se právě k upraveným válcům hojně montují. 

Výfuk
V dnešní době se na pionýra a další motorky s objemem 50 ccm, ale i více dají koupit laděné výfuky od výroby, či si ho můžeme doma, podle jiných laděných výfuků vyrobit. Výfuk má stejně jako karburátor obrovský vliv na výkon motorky. 

ladeny-vyfuk-pionyr.png

Podkova do klikové skříně
Podkova je často diskutabilní, jakožto díl, který by měl zvyšovat výkon. Já osobně patřím do skupiny lidí, co kladným účinkům podkovy na výkon věří. Podkova má zvýšit spodní kompresi a urychlit jak sání, tak přeplach směsi v motoru. Podkova drží na svém místě kolíčky, které sedí vy vybráních v dosedací ploše bloků motoru. Myslím si, že když už člověk dělá pořádně nadupaného pionýra, na podkovu by určitě zapomenout neměl. 

podkova-pionyr.png