CZ 175/501 - prase
ČZ 175/501 Čezeta je dvoumístný motocykl kategorie skútr, vyvinutý Českou zbrojovkou Strakonice. Jeho nastávajícím modelem je ČZ 175/502 Čezeta, který se na první pohled liší viditelným umístěním klaksonu, který je u typu 501 na masce skútru. Tato motorka si vysloužila lidovou přezdívku prase, a to hlavně proto, že má čumák se světlem stejný jako prasátko. Nevýhodou, která je spojená s konstrukcí tohoto stroje je fakt, že světlo je pevně spojené s karoserií, a tak do zatáčky motorka svítí do příkopy, místo na cestu. Motor ve skútru je téměř totožný s motorem čz 175/356, ovšem s rozdílem odlitku válce, který má vedení vzduchu přepážkou, a na víku spojky je výstup pro řemeničku s nálitkem držáku chladící vrtule. Motor je tedy chlazený vzduchem od vrtule, nikoli příporem vzduchu při jízdě, takže skútru nevadí jízda na malý rychlostní stupeň a nezajímá ho ani směr větru. ČZ Prase je výborný stroj, který se těší oblibě už řadu let a v dnešních dnech je již i poměrně ceněným veteránem a strojem s dobrou tržní cenou. Výhodou je jednoduchá obsluha, díky tomu že není třeba mačkat spojku, ani namáhavě motorku startovat. O nastartování se totiž stará dynamostartér, který celému skútru dává poslední střípek dokonalosti. A my si nyní o tomto úžasném stroji povíme nějaké parametry.
Motor | dvoudobý |
Počet válců | 1 |
Zdvihový objem | 172 ccm |
Zdvih | 65 |
Vrtání | 58 |
Kompresní poměr | 1: 7 |
Válce | litinový |
Rozvod | pístem |
Max otáčky | 4750 Ot/min |
Max výkon | 8 koní |
Počet rychlostí | 4 |
Usazení motoru | šrouby |
Spotřeba | 3,5 l/100 km |
Rám | trubkový |
Přední a zadní kolo | 12" |
Přední brzda | bubnová |
Zadní brzda | bubnová |
Suchá hmotnost | 122 kg |
Pohotovostní hmotnost | 132 Kg |
Objem nádrže | 12 L |
Maximální rychlost | 85 km/h |
U čz 175/501 i 502 to byl vždy výkon, který majitele těchto jinak perfektních strojů někdy mírně trápil, jinak je motorka opravdu výborná. A my si teď napíšeme, jak ti tomu motorku vylepšit :)
Úprava válce
Máme-li své prasátko rádi, ale jeho výkon pro nás není dostačující. Jezdíme s ním na dovolené vozíme těžká zavazadla a podobně...U tohoto motoru se dá podstatně zvýšit výkon a to přečasováním válce. Úpravou kanálů se dostaneme buď na výkon motorů řady 450, ale dá se dostat i na výkony u řady 487. Z prasátka se dá udělat i stroj, který nejen že bude krásný, ale také se na něm výborně povozíme. Více informací v rubrice Zakázkové úpravy.
Úprava bloků - předělání na válec 250/455.
Setkal jsem se již s více motory, které měly předělané kartery pro montáž válce 250/455. Tento motor i s klikovkou na malých čepech je schopen vydat výkon 13 koní a to s výborným výkonem i v nízkých otáčkách, vetší maximální rychlostí a relativně stejnou spotřebou paliva. Nevýhodou této úpravy je veliká nákladovost úpravy. Nutností je předělání výfukového výstupu z válce, krytu chlazení a spousty dalších věcí. Komplikací s tímto spojených je opravdu hodně. Kromě toho všeho je samozřejmostí i lehce nižší životnost.
CZ 175/502 - prase
ČZ 175/502 Čezeta je dvoumístný motocykl kategorie skútr, vyvinutý Českou zbrojovkou Strakonice, vyráběný od roku 1960 do roku 1963. Jeho předchůdcem byl typ ČZ 175/501 Čezeta, který se na první pohled liší viditelným umístěním klaksonu, který je u typu 501 na masce skútru. Tato motorka si vysloužila lidovou přezdívku prase, a to hlavně proto, že má čumáček stejný jako prasátko. Nevýhodou, která je spojená s konstrukcí tohoto stroje je fakt, že světlo je pevně spojené s karoserií, a tak do zatáčky motorka svítí do příkopy, místo na cestu. Motor ve skútru je téměř totožný s motorem čz 175/450, ovšem s rozdílem odlitku válce, který má výfukový kanál přímý, a na víku spojky je výstup pro řemeničku s nálitkem držáku chladící vrtule. Motor je tedy chlazený vzduchem od vrtule, nikoli příporem vzduchu při jízdě, takže skútru nevadí jízda na malý rychlostní stupeň a nezajímá ho ani směr větru. ČZ Prase je výborný stroj, který se těší oblibě už řadu let a v dnešních dnech je již i poměrně ceněným veteránem a strojem s dobrou tržní cenou. Výhodou je jednoduchá obsluha, díky tomu že není třeba mačkat spojku, ani namáhavě motorku startovat. O nastartování se totiž stará dynamostartér, který celému skútru dává poslední střípek dokonalosti. A my si nyní o tomto úžasném stroji povíme nějaké parametry.
Motor | dvoudobý |
Počet válců | 1 |
Zdvihový objem | 172 ccm |
Zdvih | 65 |
Vrtání | 58 |
Kompresní poměr | 1: 7 |
Válce | litinový |
Rozvod | pístem |
Max otáčky | 4750 Ot/min |
Max výkon | 9,5 koně |
Počet rychlostí | 4 |
Usazení motoru | šrouby |
Spotřeba | 3,5 l/100 km |
Rám | trubkový |
Přední a zadní kolo | 12" |
Přední brzda | bubnová |
Zadní brzda | bubnová |
Suchá hmotnost | 122 kg |
Pohotovostní hmotnost | 132 Kg |
Objem nádrže | 12 L |
Maximální rychlost | 85 km/h |
Úprava válce
Máme-li své prasátko rádi, ale jeho výkon pro nás není dostačující. Jezdíme s ním na dovolené vozíme těžká zavazadla a podobně...U tohoto motoru se dá podstatně zvýšit výkon a to přečasováním válce. Úpravou kanálů se dostaneme buď na výkon motorů řady 450, ale dá se dostat i na výkony u řady 487. Z prasátka se dá udělat i stroj, který nejen že bude krásný, ale také se na něm výborně povozíme. Více informací v rubrice Zakázkové úpravy.
Úprava bloků - předělání na válec 250/455.
Setkal jsem se již s více motory, které měly předělané kartery pro montáž válce 250/455. Tento motor i s klikovkou na malých čepech je schopen vydat výkon 13 koní a to s výborným výkonem i v nízkých otáčkách, vetší maximální rychlostí a relativně stejnou spotřebou paliva. Nevýhodou této úpravy je veliká nákladovost úpravy. Nutností je předělání výfukového výstupu z válce, krytu chlazení a spousty dalších věcí. Komplikací s tímto spojených je opravdu hodně. Kromě toho všeho je samozřejmostí i lehce nižší životnost.